Self Determination Theory

Hej på er allesammans! Praktikanten Victor här. Teorier kring träning och motivation till denna finns det gott om. De flesta innehåller olika komponenter som ska bidra till ökad förståelse för sin egen motivation. Finns det en ökad nivå i en av de inkluderade komponenterna kan teorierna hjälpa personen själv att fundera kring var det brister och hur en förbättring och ökad motivation kan uppnås. I dagens inlägg ska jag presentera en teori som fått stort fäste inom forskningen och även på senare tid inom utformningen av individers välmående. Teorin som jag tänkt presentera idag går under namnet ”Self Determination Theory” och kan i runda slängar översättas till ”Självmotivationsteorin”. SDT, som den förkortas, innehåller tre komponenter som berör individen på olika plan. Tillsammans ska dessa tre delar skapa en grund för ökad motivation kring vad det än gäller i livet, men i detta fall fokuserar jag på träning och motivationen till denna.

 

Den första komponenten är Kompetens. Om vi som individer inte känner att vi hanterar eller begriper hur träning går till eller ska hanteras, brister oftast motivationen till just träningen. Om vi däremot känner att vi hanterar t.ex. löpning, jogging eller styrketräning på ett tillfredställande sätt kommer även motivationen öka.

 

Andra delen i SDT är Autonomi. Ni som inte är bekanta med ordet så betyder det självbestämmande och det är just därför som denna del är viktig i motivationen. Om vi inte känner att vi får göra vad vi vill inom träningen, utan känner ett tvång kring träningsformen, så minskar oftast motivationen kring det vi sysslar med. För att öka motivationen delvis bör vi göra det inom träningen som upplevs som roligt.

 

Tredje och sista delen i SDT är Meningsfullhet och det är precis vad det låter som. Om vi inte ser mening i träningen kommer vi inte heller genomföra den. Meningsfullheten i träningen kan speglas på många sätt. Det kan vara att den är en grundsten i vardagen, den behövs för att lindra stressnivåer och tidigare skador eller så är det helt enkelt något ni uppskattar av olika anledningar.

 

Om dessa tre delar upplevs som stimulerade så har ni med all sannolikhet även en hög motivation kring er egen träning. Däremot, om ni upplever att er kompetens brister, er autonomi inte får det spelrum som krävs eller att ni inte finner mening i er träning, kan jag rekommendera att ni provar er fram genom träningens olika former. Jag kan lova er att ni hittar något som kommer att falla er i smaken.

 

Tack för visat intresse, och fortsätt ert exemplariska bidrag till Sverigestafetten!

 

Allt gott, Praktikanten Victor.

 

Läs mer: http://www.selfdeterminationtheory.org/theory/