Resan mot ett hälsosammare liv tack vare Sverigestafetten

Susanne nr 2

Ryktet har nått oss att du tack vare Sverigestafetten har gjort en häftig hälsoresa. Stämmer det?
Ja det stämmer att sverigestafetten har hjälpt mig mycket. Jag hade påbörjat min resa mot ett hälsosammare liv redan i februari genom att börja träna lite och tänkte på vad jag stoppade i mig. I augusti laddade jag om och började med en striktare diet och ytterligare ett gymkort till ett gym med bra coacher. Det riktiga startskottet med mer träning kom sen i och med att sverigestafetten drog igång. Sverigestafetten resulterade i en oerhörd skillnad i resultat och effekt för mig när jag ökade den aktiva tiden till 2 h om dagen! Både viktnedgång, ökad styrka och kondition kom snabbare än jag trodde var möjligt.

Utöver den ombytta träningen så ökades vardagsmotionen ordentligt. Tyckte hela kontoret blev aktivt och man såg kollegor ute och gick på luncherna varje dag, vilket gjorde att man själv också blev mer aktiv i sin vardag.

Vilken är den största skillnaden mot innan?
Frågar man personer runt omkring mig så säger de nog att största skillnaden är att jag gått ner i vikt.

Ser jag till mig själv och vad som ändrats mest så är det nog psykiskt jag utvecklats mest. Men självklart har både ork och hälsa förbättrats! Syreupptagningsförmågan mätte jag både innan respektive efter stafetten och den har ökat riktigt bra. Från ett medelvärde till mycket högt och bra värde, vilket är kul.

Träningen har dessutom blivit en självklar del i min vardag och jag har vågat mig på att testa nya saker. Löpning är ett sådant exempel, avskydde verkligen löpning förut, men nu är veckans höjdpunkt varje onsdag när jag får ge mig ut och jogga med min löpgrupp.

I och med Sverigestafetten har jag lärt mig att inget är omöjligt. Är ofta ens eget psyke som hindrar en. Men med lite vilja så går det verkligen att ändra på sig. Utan tävlingen hade jag inte trott att jag kunde klara av att träna 2 timmar om dagen och därmed aldrig gett mig på det försöket. Men när tävlingsinstinkten slog till och man såg att andra kan så ville jag i vilket fall göra ett försök. Jag fick ett tydligt mål att jobba mot.

Att man sedan delades in i lag gjorde så att jag blev extra sporrad att göra allt för laget. Man fick ju även tankarna: kan de så kan jag, vilket faktiskt var helt sant. Alla får utgå från sin egen utgångspunkt och anpassa träningen och vardagsmotionen så det passar just en själv. Utmaningen blir lika stor om än kanske till och med större för en som är soffpotatis gentemot den som tränar ofta. Man får möjligheten att utmana sig själv oavsett vad ens startpunkt var från början.

Hur hittar du motivationen?
Motivationen är det som varit det lättast för mig då jag haft så stort stöd från allt och alla. Med Sverigestafetten så var det naturligt att verkligen komma igång med träningen och man tänkte det inte som en livsstilsförändring utan som en tävling. När tävling väl var slut så tillät jag mig själv dra ner på träningen men har fortsatt stöd av alla runt omkring mig.

De första jobbiga stegen av min livsstilsförändring är nu redan gjord och träningen har nu blivit en viktig del i min vardag. Träningen har verkligen fått en betydligt större plats och mening i mitt liv idag. Stöter jag på problem idag eller känner mig stressad, så tar jag hellre på mig joggingskorna eller tar mig till gymmet och tränar än att sätter mig och grubblar, för ofta kommer de bästa lösningarna under träningspassen. Nu börjar i stället det riktiga arbetet att hålla upp motivationen för att bibehålla både aktiviteten och vikten, men än så länge så har motivationen räckt för att hantera det.

Vad har du för råd till andra som varit i din situation?
Man kan så oerhört mycket mer än vad man tror. Lyssna på kroppen och hitta något som du tycker är roligt så blir vägen till målet lustfyllt. Sätt upp ett mål på vad du vill nå och vad du är beredd att satsa för att ta dig dit men låt det även ta tid. Målbilden är viktig för att stå ut under de jobbiga stunderna och hitta motivationen för att kämpa de dagarna man hellre hade satt sig i soffan. Något som jag har märkt för egen del så är träningen är alltid som jobbigast innan man kommer iväg på träningspasset, under själva träningspasset är det oftast väldigt roligt och efteråt då kommer den riktiga belöningen med de sköna endorfinerna i kroppen samt att man blir nöjd att man gjort ytterligare ett steg på sin resa mot målet. Då känner man att man gjorde rätt beslut att ge sig iväg och träna.

Ni som lag (it) kom ju bra till i lagtävlingen förra omgången. Hur gjorde ni för att komma dit?
Utan mina lagkamrater hade jag aldrig klarat utav det. De är helt enorma och så oerhört stöttande allihop! Jag har ju även turen att vara omringad av så många på IT-avd som verkligen är aktiva och som gav mig värdefulla råd på vägen. Ingen är dömande eller ställer krav på någon annan utan bara peppande och ger en tips och råd längs vägen! Vi försökte även att hjälpa varandra att samla poäng genom att gå ut och promenera och även spelade pingis tillsammans vilket inte bara var bra för tävlingen utan man fick även en möjlighet att lära känna alla ännu bättre.

Vad hoppas du med nästa omgång av svst nästa steg?
Nästa omgång hoppas jag kommer snart. Längtar efter det där extra peppet man fick under tävlingen och att man alltid lyckades pressa sig själv det där lilla extra. Efter tävlingen nu så har jag dragit ner på träningsmängden men ändå lyckats fortsätta hålla en högre träningsnivå än vad jag hade innan sverigestafetten. Idag försöker jag hinna med minst 5 träningspass i veckan. Nästa gång hoppas jag även att sverigestafetten kommer fortsätta lite längre än 6 veckor. Detta då man kan komma att uppnå ännu bättre resultat och få till ännu bättre vanor.