Experten Susanne Gustafsson svarar

Dietisten Susanne Gustafsson besvarar veckans fråga om kost.

Vad ska jag äta och dricka efter ett träningspass för att få ut bästa möjliga resultat av träningen?

 

Direkt efter ditt träningspass är det bra om du kan fylla på med energi och protein, gärna inom 30 minuter till 1 timma. Du behöver äta och dricka efter ditt pass för att återställa vätskeförluster, fylla på kolhydratlagren i dina muskler och minska risken för muskelnedbrytning. Om du vet att du kommer att äta en rejäl måltid 1 timma efter träning behöver du inte ha så bråttom att få i dig något men om du vet att det kan dröja lite så kan det vara bra att ta ett återhämtningsmål. Återhämtningsmålet kan vara en banan och 3 dl mjölk, eller annan frukt och 3 dl yoghurt/fil, frukt och ca 2 dl keso, smoothie på 3 dl mjölk/yoghurt + frysta bär/ananas + 2 tsk kokosflingor. Se också till att fylla på med vatten och en bra riktlinje är att dricka 5 dl efter aktivitet och därefter 1,5 dl varje kvart. Efter ditt återhämtningsmål bör du sedan äta en fullständig måltid inom 2-4 timmar så att du fortsätter fylla på med kolhydrater och protein för bästa återhämtning och återuppbyggnad.

Lycka till!

M.v.h Susanne

Sussi Gustafsson sverigestafetten