Allmänt om vardagsmotion och vardagskost

Hej på er allesammans! Praktikanten Victor här. Idag tänkte jag presentera information kring hur mycket en ökad kontroll av sin fysiska aktivitet kan främja hälsan och få dig att må bättre som person. Det som jag tar upp är vetenskapligt understött och är en del av Folkhälsorapporten. Denna rapport har långa studier bakom sig gällande hur vi lever idag, hur vi äter, hur mycket vi rör oss och vad vi främjar vid ökad kunskap kring vår egen livssituation. Tanken med detta inlägg är att med enkel fakta få er att tänka efter hur ni har det sett till vardagsmotion och vardagskost, om det låter intressant så kör vi igång.

 

Enligt Folkhälsorapporten har fysisk aktivitet en viktig roll inom vår folkhälsa. De människor i befolkningen som rör på sig i snitt 30 minuter per dag med måttlig intensitet (t.ex. promenader eller jogging) undviker sjukdom eller ohälsa med hälften än de som inte rör på sig och lever en stillasittande livsstil. Risken för folksjukdomar som t.ex. högt blodtryck uppstår i mindre grad bland individer som rör på sig och den fysiska aktiviteten bland invånarna har även visat sig minska uppkomsten av sjukdomar som t.ex. diabetes typ-2. I undersökningar som socialstyrelsen utfört i samband med folkhälsorapporten ser forskarna ett generellt mönster där fysisk aktivitet stärker individens immunförsvar och ger allmänt bättre förutsättningar mot olika sjukdomar, främst fetma och hjärt/kärl-sjukdomar. Även rörelseorganen blir mer funktionella vid aktivitet och bidrar till en stärkt muskulatur som förhindrar problematik i samband med åldrande.

 

Sveriges folkhälsa ska kunna förbättras genom att äta mer av det som idag inte konsumeras i den mängd som önskas. Livsmedelsverket menar i sin rapport om vuxnas matvanor att svenskar äter en relativt bra kost, men att för att kunna förbättra sin hälsa bör befolkningen äta mer frukt och grönt. Ett till mål för att förbättra kosten är att befolkningen ska äta mer fisk. I dagens situation äter endast tre av tio svenskar fisk mer än två gånger per vecka och mister därav viktiga vitaminer, inte minst omega 3. Intaget av fibrer och fullkorn bör öka enligt livsmedelsverket för att jämna ut intaget av mycket fett, socker och salt. I dagsläget äter svenskar för mycket fett och socker i kontrast till de ovanstående områdena. Om svenskarna äter mer varierat som livsmedelsverket förespråkar i rapporten, kan det förhoppningsvis leda till en förebyggande effekt mot folksjukdomar och en bättre folkhälsa.

 

Detta ska ej syfta i ett skrämselinlägg utan istället väcka tankar och reflektioner kring er egen motion och kost, då vardagen kan justeras med små, enkla förändringar för att främja ett välmående liv, som att t.ex. ta med en frukt varje dag eller ta cykeln till jobbet.

 

Tack för visat intresse, och fortsätt ert exemplariska bidrag till Sverigestafetten!

 

Allt gott, Praktikanten Victor.

 

Läs mer: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19032/2013-3-26.pdf